Demanem una auditoria externa davant la manca de capacitat i transparència de la direcció de TMB Bus per gestionar l’empresa pública

La secció sindical de la UGT a TMB Bus denuncia la incompetència de la direcció de TMB per gestionar l’empresa, la incapacitat per resoldre els problemes diaris de la plantilla i la manca de transparència, i demana una auditoria externa per valorar la gestió que s’ha fet de l’empresa pública després d’aquests quatre anys de mandat municipal.

Pel que fa a la situació del personal, les condicions laborals, l’estrès i la manca de descansos estan provocant uns nivells alarmants d’absentisme laboral entre la plantilla, especialment entre els conductors i les conductores, que pot portar l’empresa al col·lapse, i la direcció no fa res per soluciona-ho.

Segons les pròpies dades de la companyia, l’absentisme ha crescut d’un 11% l’any 2015 a superar el 16% en l’actualitat, i el major increment s’ha produït en els darrers mesos. Tanmateix la direcció de TMB incompleix el compromís de reunir-se mensualment amb els representants sindicals per tractar la qüestió i no busca solucions per pal·liar el problema, com per exemple, les mesures concretes que ha plantejat la UGT per minimitzar l’estrès que pateixen conductors i conductores: no ajustar tant els horaris, regular els descansos dins del servei o situar l’inici i final del servei en el mateix punt.

El nostre sindicat exigeix que els 10 minuts de descans pactats al conveni col·lectiu es realitzin a meitat de la jornada al terminal. Actualment no es compleix, perquè la direcció utilitza aquest temps per regular les línies en funció del trànsit, el que suposa un augment de la pressió sobre el conductor o conductora. La direcció tampoc està complint amb el compromís d’apropar els punts de relleu als centres operatius, alhora que hi ha més serveis amb dues o més línies. Això provoca una quantitat desorbitada de desplaçaments, de manera que el temps entre l’inici i el final de la jornada laboral pot superar les 12 hores.

Manca de transparència i externalitzacions

D’altra banda, el nostre sindicat denuncia que a TMB cada cop hi treballa menys personal tècnic mentre que hi sobren càrrecs directius que es dediquen, constantment, a realitzar canvis organitzatius que es puguin adaptar a l’estructura jerarquitzada però que no tenen cap repercussió en un millor funcionament de l’empresa.

A més, malgrat que l’alcaldessa Ada Colau ha insistit aquests quatre anys en la seva intenció de fomentar les empreses públiques, la realitat és que durant el seu mandat a TMB no s’ha parat d’externalitzar departaments, com per exemple, serveis jurídics, informàtica, tallers centrals, material mòbil, proveïment de carburant, vigilància, neteja… Molts d’aquests departaments haurien de ser estratègics, però ens preocupa especialment l’externalització que s’ha fet de la formació i de la selecció de personal, que s’està realitzant amb uns processos absolutament opacs i impedint la participació dels representants sindicals.

Aquesta direcció ens ha demostrat la seva incapacitat i manca d’interès en resoldre problemes diaris que es podrien solucionar fàcilment, i no deixen al nostre sindicat una altra via que les demandes judicials i les inspeccions de treball, que ja se li acumulen a TMB Bus.

Comments are closed.