Els treballadors d’hostaleria de l’aeroport de Barcelona faran aturades els dies 22, 23, 29 i 30 de desembre

La UGT i CCOO convoquen aturades de 13 a 15 hores als principals aeroports de l’Estat per la precarització laboral que vol generar AENA amb la divisió i licitació dels ‘lots’ de restauració.

En determinats aeroports de l’Estat, com és el cas de Barcelona, AENA ha tret a licitació pública determinats espais d’hostaleria tot augmentant el nombre de lots. No es tracta només de la creació de lots nous, sinó de la divisió dels existents fins a la data, fet que pot afectar negativament l’ocupació i els drets dels treballadors i les treballadores, perquè precaritzarà les seves condicions laborals i salarials, a més d’empitjorar el servei als viatgers.

Fins ara això ha ocorregut als aeroports de Barcelona, Les Palmes de Gran Canària i Màlaga, però és probable que -en un afany recaptatori disfressat de defensa de l’interès dels usuaris, de millora del servei i la competitivitat- pretengui fer-ho en d’altres aeroports.

Per això, la UGT i CCOO convoquen els treballadors i les treballadores d’hostaleria dels principals aeroports espanyols a fer aturades de dues hores diàries, de 13 a 15 hores, els dies 22, 23, 29 i 30 de desembre.

A l’aeroport de Barcelona, a més, es realitzaran concentracions de protesta de 13 a 15 hores a la zona d’arribades nacionals de la T-1 (La Plaça).

Els treballadors i les treballadores volen manifestar un cop més la seva discrepància, desacord i oposició a la divisió dels restaurants i bars dels aeroports, i exigeixen:

  • La subrogació de tot el personal en l’àmbit de l’activitat de l’hostaleria i la restauració en tots els supòsits de successió o substitució d’empreses (contractació o subcontractació) realitzat als aeroports.
  • L’aplicació obligatòria dels acords i convenis sectorials d’hostaleria i restauració, així com les millores econòmiques i socials que s’hagin pactat, individualment o col•lectivament, els sistemes de productivitat i percentatges de serveis.
  • El manteniment del nivell ocupació mentre duri la concessió. En el cas d’haver d’acudir a mesures que afectin l’ocupació, l’empresa propietària, és a dir, AENA, adquireix el compromís de què les plantilles existents mantindran les seves condicions de treball.
  • El compromís d’ocupació i de reubicació al centre de treball en cas de disfuncions produïdes per canvis en la concessió.
  • Compromís de no externalització de serveis per part de les adjudicatàries.
  • Revisió de les condicions econòmiques del concurs en el cas que l’empresa adjudicatària presenti pèrdues econòmiques, per tal d’assegurar la viabilitat de la concessió i evitar mesures com expedients de regulació d’ocupació.
  • De cara a les noves licitacions, els possibles canvis que es puguin plantejar es pactaran amb la representació legal dels treballadors de cada unitat/centre de treball, i amb presència dels sindicats amb representació en els comitès d’empresa.
  • Més i millor informació a la representació legal dels treballadors, tant en la convocatòria del concurs com en posteriors fases del procés.

Tot això està passant mentre AENA ha multiplicat els seus beneficis per l’explotació de cafeteries i restaurants. Els usuaris no han rebut un millor servei, ni els treballadors, responsables també d’aquest augment d’ingressos, han experimentat cap millora en les seves condicions.

Volem denunciar també el silenci de les empreses davant d’aquest tipus d’actuacions, en una deixadesa clara de la seva responsabilitat vers els seus treballadors i treballadores.

Comments are closed.