La UGT denuncia l’abandonament de l’aeroport de Reus per part d’Aena

La secció sindical de la UGT a l’aeroport de Reus denuncia l’abandonament d’aquesta infraestructura per part d’Aena. 

La visita del president d’Aena al Camp de Tarragona ha ratificat l’abandonament que Aena té previst per a l’Aeroport de Reus. Després de no portar a efecte el Pla director aprovat l’any 2001 i ampliat el 2006, que augmentava considerablement la capacitat de les instal·lacions mitjançant la construcció d’una nova terminal, millora i ampliació de la pista i de la plataforma d’estacionament d’aeronaus, la previsió actual d’Aena queda reflectida al Document de Regulació Aeroportuària (DORA), que conté les inversions que es faran per aeroport, segons la previsió d’evolució del trànsit als aeroports de la xarxa d’Aena entre 2016 i 2021. Per a l’Aeroport del Camp de Tarragona s’ha previst una disminució de trànsit, que arribaria al 2021 a 778.278 passatgers. Crida l’atenció que a tots els aeroports de la xarxa es planifica creixement de trànsit, excepte en dos,  un d’ells el de Reus. Però la realitat mostra dades incontestables que diuen el contrari, ja que l’any 2017 l’Aeroport de Reus va superar el milió de passatgers i les expectatives per al 2018 fan intuir que se superarà la xifra de l’any anterior en 1% (uns 100.000 passatgers).

El problema radica en què la inversió es planifica sobre la base del trànsit previst al DORA, és a dir, que els 18 milions d’inversió que va anunciar el Sr. García Legaz, són els previstos al DORA, per atendre un trànsit entorn dels 800.000 passatgers. Aquesta inversió que es destinarà a adaptar les terminals existents a requeriments d’AESA (Agència Estatal de Seguretat Aèria), amb el resultat d’una petita ampliació i que des d’Aena es ven com la gran inversió que soluciona els problemes de l’aeroport, no és més que un pegat encaminat a pal·liar la saturació i massificació que el passatge pateix habitualment a la instal·lació. Les terminals que actualment estan massificades absorbeixen 900 passatgers per hora, que amb l’ampliació passaran a 1.200. Molt lluny dels 2.700 que es projectaven al Pla director de 2006, amb la construcció d’una nova terminal.

Inversió detallada al Pla Director de 2006 (142 milions d’euros):

La inversió que detalla el DORA (18 milions d’euros):

 Desenvolupament i millora d’ajudes a la navegació, 0,90 milions d’euros. Aquesta inversió es destina a substituir equips antics per a la navegació aèria.

Inversions de suport i manteniment, 2,26 milions. Aquesta partida no recull una inversió en infraestructura, sinó la despesa de manteniment de l’aeroport, a través de les diferents empreses subcontractades. Dels 2,26 milions d’euros ja se n’han gastat 1,36 milions.

Millores a la plataforma. Destinades a adaptar-les a requeriments legals i manteniment, sense que aquestes actuacions suposin ampliació de capacitat. Actuacions que, a més, ja s’han dut a terme.

L’anàlisi d’aquestes dades mostra que aquesta inversió es queda en 10,44 milions, part dels quals es destinaran a construir noves oficines i despatxos, entre els quals el de la Direcció. Amb aquesta ampliació i l’horari reduït de l’aeroport, ni tan sols es podrà aproximar a la xifra d’1.706.615 passatgers que es va assolir l’any 2009 quan l’aeroport disposava d’horari operatiu més ampli i més instal·lacions, que posteriorment es van enderrocar. D’altra banda, les terminals no són l’únic factor que limita la potencialitat de creixement de l’aeroport, si no que la mida de la plataforma d’estacionament d’aeronaus i les característiques de la pista únicament són capaces d’absorbir, ara com ara, 5 vols d’entrada i 5 de sortida, per hora, una cosa que el DORA, amb la seva previsió de trànsit i inversió, no projecta millorar.

En definitiva, Aena envia al Sr. García Legaz a dir que aposta per l’Aeroport de Reus, però les previsions oficials que reflecteix en els documents i les seves inversions associades indiquen el contrari, acrediten que l’abandonament que aquest aeroport arrossega des de fa molt temps es consolida, condemnant-lo a no poder créixer molt més enllà del seu trànsit actual, i priva el territori de servei i d’una i oportunitat important d’expansió econòmica, en uns anys que es preveu un creixement considerable del trànsit aeri a nivell general i que l’aeroport de Reus no podrà aprofitar per falta d’instal·lacions.

Comments are closed.