Reunió del grup de treball de policia portuària de SMC-UGT

policia portuariaRecentment es va celebrar a Madrid la primera reunió del Grup de Treball de Policia Portuària nomenat per la Comissió Permanent del Sector Marítim – Portuari de SMC-UGT en la que hem arribat a les següents CONCLUSIONS:

Des de fa algun temps  observem que molts companys i companyes dipositen les seves esperances en el futur Reglament d’Explotació i Policia amb el desig de consolidar legalment unes funcions amb motiu d’una realitat que es ve donant en els ports amb el personal adscrit al Servei de Policia Portuària: l’exercici de funcions d’Ordre Públic i Seguretat Vial, ambdues en virtut de Convenis de col·laboració entre l’administració competent corresponent i l’Autoritat Portuària que correspongui.

Les funcions de Seguretat Ciutadana, Ordre Públic i Seguretat Vial realitzades en virtut dels diferents Convenis de Col·laboració amb Administracions Locals no es converteixen en contingut dels Serveis Generals de l’Administració Portuària mentre no hi hagi una MODIFICACIÓ DE LA LLEI, per tant si aquestes funcions no formen part dels Serveis Generals, no es poden traslladar com a compromís de prestació en gestió directa per part les Autoritats Portuàries a través de la negociació del Conveni Col·lectiu.

L’Organisme Públic Ports de l’Estat no està legitimat per regular en el Reglament d’Explotació i Policia funcions de Seguretat Ciutadana, Ordre Públic i Seguretat Vial, ja que les funcions que si té encomanades són les de la SEGURETAT PORTUÀRIA i ORDENACIÓ DEL TRÀFIC dins de la Zona de Servei del Port.

Les Autoritats Portuàries no estan legitimades per crear Cossos de Policia amb identitat pròpia, com així ho estan les corporacions locals a través de la Llei de Bases de Règim Local, per tant la Policia Portuària no és un Cos de Policia, ja que si ho fos hauria d’estar emparat per una norma de creació.

A més tenim clar que existeix un full de ruta per sortejar aquests obstacles que seria el que es detalla a continuació:
•La fucionarització del col·lectiu de Policia Portuària.
•La creació del COS de Policia Portuària.
•La inclusió dins de la Llei de FFCCSE.

El gran problema és que la solució dependria de la VOLUNTAT POLÍTICA per dur-la a terme i sabem que en aquests moments NO EXISTEIX.

Finalment devem tenir en compte que l’espasa de Damocles de la externalització del Servei de Policia Portuària no té res a veure amb el fet que fem o no funcions de Seguretat Ciutadana, Ordre Públic o Seguretat Vial, sinó per la necessitat de finançament que té l’Estat i l’obligació de pagar els interessos del deute, i que arribat el moment encara que tinguéssim reconegudes més funcions, si necessita tenir més liquiditat  privatitzarà tot el que pugui, com ja va fer amb la policia aeroportuària l’any 94, la qual ostentava funcions de seguretat en els aeroports.

Per tant des del Sector Marítim-Portuari de SMC-UGT entenem que no devem quedar-nos en una estratègia que sigui una simple declaració d’intencions, o un simple full propagandístic de cara a les Eleccions Sindicals que en realitat no ens porti enlloc.

Per tot això volem marcar la nostra pròpia ESTRATÈGIA els pilars fonamentals de la qual seran els següents:

1. La defensa de l’ocupació de tots els treballadors i treballadores que desenvolupen les seves funcions en el Servei de Vigilància i per tant en la Policia Portuària en tots els ports d’interès general.

2. Crear cultura sobre les nostres pròpies funcions, les quals ens vénen atorgades per les competències que tenen atribuïdes pel Reial decret Legislatiu 2/1011 les Autoritats Portuàries, potenciant d’aquesta manera el que en realitat som: una policía administrativa:

Aquestes competències ja estan atribuïdes a l’Administració Portuària i les funcions derivades d’aquestes a realitzar en l’àmbit del Servei de Policia Portuària estan garantides per la clàusula de l’Article 9.2 de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic, motiu pel qual es va incloure en l’aprovació de la Llei de Ports la Disposició Addicional 23ª, la qual va fer possible que el personal de les Autoritats Portuàries adscrits al Servei de Policia Portuària poguessin exercir aquestes Potestats Públiques, no sent extensible aquesta reserva legal a personal d’empreses privades.

3. Atès que en aquests moments sabem que no existeix oferta pública d’ocupació i la taxa de reposició és pràcticament nul·la, instarem Ports de l’Estat al fet que sol·liciti al Ministeri d’Hisenda i AAPP places a cobrir per treballadors i treballadores fixos de la AGE en les Autoritats Portuàries que per les seves necessitats així ho sol·licitin.

En CONCLUSIÓ, aquest sindicat barallarà fins al final pel manteniment de l’ocupació en totes les Autoritats Portuàries, així com per la defensa de les funcions que aquestes tenen encomanades per llei i que són exercides pels integrants dels diferents Serveis de Policia Portuària, les quals estan reflectides en els informes, un emès pel Ministeri de l’Interior l’any 2005 amb motiu de la consulta feta pel President de Ports de l’Estat a instàncies del sindicat UGT en el mateix any, les quals estan contingudes en dos grans blocs, un amb les funcions de vigilància i unes altres amb el control i inspecció del domini i els serveis públics i un altre emès l’any 2013 sol·licitat pel President del Organísme Públic Ports de l’Estat José Llorca a instàncies d’UGT relatiu a l’òrgan competent en relació amb la Vigilància i Ordenació del Tràfic terrestre a la zona de servei dels ports d’interès general.

Per acabar, dir que no som aliens a la situació de vulnerabilitat que la gestió directa de les tasques de vigilància han sofert a causa de les reformes legals en la llei de seguretat privada, en la pròpia llei de ports i davant l’aprovació del futur acord internacional de lliure comerç entre EUA i la UE, en el qual pretén la liberalització de tots els sectors públics. Per això, aquest sindicat estarà atent davant qualsevol moviment referent a la externalització de les tasques de vigilància i ens comprometem a buscar la interlocució necessària amb tots els partits polítics per, en un sentit o un altre, lluitar per la garantia de l’ocupació dels treballadors i treballadores de l’administració portuària.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*