UGT i Uniatramc alerten del perill que per la seguretat dels treballadors i usuaris del transport representen empreses com UBER

uniatramcL’associació d’autònoms del transport UNIATRAMC i UGT volen advertir sobre els riscos que per a usuaris i treballadors del transport urbà té un model de negoci com el que representa l’empresa UBER,  l’activitat  de la qual  consisteix a facilitar vehicles i conductors privats a usuaris de transport a través d’una plataforma web. És a dir, prestar un servei com el que, en l’actualitat, es realitza a través del taxi però amb conductors voluntaris i vehicles privats, actuant UBER en qualitat d’intermediari entre tots dos grups d’interès.

Per UGT i Uniatramc, qualsevol activitat econòmica ha d’estar sotmesa a una regulació que garanteixi una lliure competència en condicions d’igualtat i, especialment, que salvaguardi els drets dels clients i treballadors de les empreses. A més, en el cas del sector de transport públic, aquests drets i normes han de veure’s complementats amb protocols rigorosos de seguretat tant per a usuaris com per a treballadors.

Partint de l’anterior premissa, i assumint-la com necessària i normal en qualsevol democràcia occidental que vetlli pel benestar dels seus ciutadans, sorprèn negativament que l’Administració pública en els seus diferents nivells –especialment en el local, on s’assumeixen competències en transport urbà– estigui valorant i, en certs casos, tolerant una activitat econòmica il·legal que fomenta l’economia submergida com la que representen empreses com UBER –operativa en ciutats com Barcelona i planejant el seu imminent desembarcament a Madrid– a les quals no solament se’ls tolera actuar de manera deslleial respecte a la resta d’actors econòmics del seu sector, sinó que, a més, el seu paper difús en el context normatiu i legal els permet posar-se de perfil a l’hora d’assumir responsabilitats en el terreny de la seguretat dels usuaris (clients) i de particulars que es revelen, de forma voluntària però assumint greus riscos, com a conductors ocasionals (que no professionals) a la recerca d’uns diners extres per prestar serveis de transport a tercers.

Si s’accepta el model que representa UBER en el transport urbà per carretera, s’estaran obrint les portes a la seva implantació en altres sectors del transport, tant de viatgers com de mercaderies, generant un clar desequilibri en l’actual model de transport –que al nostre país està regulat per la Llei d’Ordenació del Transport Terrestre (LOTT) – posant en risc una activitat econòmica que genera milers de llocs de treball i fomentat la precarietat, la inseguretat i rebaixa els nivells de qualitat en el servei.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*