LA UGT DE CATALUNYA APOSTA PER L’FP

EXIGIM ATURADA DE LA RESOLUCIÓ QUE MODIFICA SUBSTANCIALMENT LA FORMACIÓ PROFESSIONAL EN ALTERNANÇA (DUAL I SIMPLE) I IGNORA LA COMISSIÓ RECTORA DEL SISTEMA DE FORMACIÓ I QUALIFICACIÓ PROFESSIONALS

El passat 29 d’abril es va publicar la resolució EDU/1076/2019, de 24 d’abril, per la qual s’actualitza l’organització de la formació en alternança en els ensenyaments de formació professional inicial, amb l’objectiu d’organitzar la formació professional en alternança del sistema educatiu, és a dir l’FP Dual i l’FP en alternança simple.

Però la realitat és que aquesta resolució suposa l’establiment de les bases d’un model de la formació professional en alternança i dual, en tant que defineix aspectes conceptuals i curriculars, per una banda, i aspectes laborals del professorat, per una altra.

En aquest sentit, des de la UGT de Catalunya denunciem la substitució del concepte “alumne” per la condició de treballador que es fa en la definició de formació professional dual, la diferenciació entre “temps de formació” i “temps d’activitat” si es tracta d’FP Dual o FP en alternança simple, i la precarització de l’alumnat becari.

Així mateix, a dia d’avui els sindicats encara no hem rebut cap proposta ni documentació dels canvis curriculars que s’estan anunciant a la resolució. Al nostre entendre, s’estan promovent canvis significatius a corre-cuita, pràcticament a final de curs que afectaran l’horari del professorat i a l’organització dels centres.

Amb aquesta resolució es modifica substancialment l’horari lectiu de l’alumnat d’FP Dual en els centres educatius. Es passa del 33% d’hores de pràctiques al 43%, i amb possibilitat que siguin el 53%, amb la corresponent pèrdua d’hores lectives per part del professorat del Departament d’Educació, si tenim en compte un mínim de 1.000 hores de pràctiques a entitats o centres de treball i un màxim de 1.300 segons indica la resolució.

També hem constatat que amb el nou model es modificaran els currículums de totes les titulacions de cicles formatius i ensenyaments de règim especial. Amb la compactació d’hores, s’augmenta la càrrega lectiva del primer curs, a compte de les de 2n curs fet que pot provocar un increment de l’abandonament escolar prematur, que es dona principalment a primer curs dels cicles formatius.

Aquell alumnat que no faci FP Dual, el Departament d’Educació pretén augmentar-li considerablement la seva Formació en Centres de Treball (FCT), que actualment estava entre 300 i 400 hores ampliables en un 30%, és a dir passaria de 500 a 600 hores, a costa de reduir les hores lectives d’altres mòduls formatius.

Els mòduls, doncs, comptaran amb menys hores lectives tant en el cas de l’FP dual com en la modalitat ordinària amb la pèrdua d’hores lectives per part del professorat.

Per una altra banda, davant el desplegament de la Llei 10/2015 de formació i qualificació professionals, no entenem com el Departament d’Educació ha publicat aquesta resolució sense haver-se tractat a la Comissió Rectora del Sistema de Formació i Qualificació Professionals, ni a la mesa sectorial d’Educació.

Des de la UGT de Catalunya no entenem per quina raó el Departament d’Educació, tot i saber que està prevista una modificació del Reial Decret 1529 que regula la Formació Dual i de la llei orgànica educativa a nivell estatal, ha publicat aquesta resolució sense diàleg ni consens.

PER AIXÒ DES DE LA UGT DE CATALUNYA, EN LA NOSTRA APOSTA PER L’FP, EXIGIM:

• Una bona orientació, des de la primària fins la secundària on caldrà posar en valor l’FP com a una opció d’estudi postobligatori.

• Un pla de serveis d’orientació als Instituts amb ESO i Batxillerat amb la implicació de les famílies.

• Aturar la segregació escolar: No volem que a través de la FCT es pugui iniciar un procés selectiu de l’alumnat per part de l’empresa quan l’alumnat ha fet només 100 hores de pràctiques realitzades en l’últim trimestre del primer any. És aquest el model d’escola inclusiva del Departament? És això equitat i igualtat d’oportunitats?

• Considerar l’alumnat de l’FP Dual i en alternança simple com a alumnat-aprenent, no com a persona treballadora.

• Adoptar el contracte de treball com a instrument de relació entre l’alumnat-aprenent i l’empresa, i suprimir la beca per tal d’evitar les diferències en les condicions d’uns i altres.

• Augmentar les hores de coordinació, de tutoria de FCT i/o DUAL, així com les del tutor/instructor del centre de treball.

• Reduir les Ràtios. Una FP de qualitat ha de tenir menys alumnes per aula.

• És necessària una formació adient al professorat per l’actualització dels nous Currículums.

• Debatre entre tots els sectors implicats l’abast de l’aplicació d’aquesta Resolució, professorat, empreses, interins amb convocatòria de oposicions que se’ls modifica el currículum d’un curs a l’altre…

• El respecte dels desdoblaments de 1er curs

• Aturar immediatament l’aplicació el curs vinent de la Resolució EDU/1076/2019.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*