QUÈ PENSEM ELS EUROPEUS i LES EUROPEES SOBRE L’FP?

La primera enquesta que ha fet el CEDEFOP (sigles del Centre Europeu per al Desenvolupament de la Formació Professional) sobre l’FP ens mostra nítidament què pensem sobre l’FP. Se n’han realitzat 35.646 entrevistes en total amb un màxim de 2.200 instrumentals en un sol país.

La UGT de Catalunya vol fer-se ressò d’aquestes opinions i analtzar-les. Us facilitem el link a la revista “Skills and match” on trobareu un extens article.

L’enquesta del CEDEFOP ha estat adreçada a ciutadans amb possibilitat de conèixer directament l’FP, és a dir a partir dels 15 anys d’edat. L’estudi s’ha centrat en 4 grans temes:

  1. Conscienciació i coneixement de l’FP
  2. Atractiu i accés a l’FP;
  3. Satisfacció i experiència dels usuaris de l’FP;
  4. Resultats percebuts i efectivitat de l’FP

DESTAQUEM LES COSES POSITIVES DE L’FP 

Podem comprovar que hi ha un gran coneixement de  l’FP: 7 de cada 10 saben què és.

L’FP ofereix grans expectatives laborals: la possibilitat de trobar feina és la 1ª raó per la qual la ciutadania tria l’FP.

Bona percepció de l’FP: un 68% té una opinió positiva de l’FP.

Satisfacció: Destaquem que el 87% de  l’alumnat d’FP està molt content amb les habilitats desenvoluades relacionades amb la seva feina.

Inserció laboral elevada: el 60% dels estudiants troben una feina estable en el termini d’un mes d’haver acabat els seus estudis.

L’FP, una bona opció d’estudi: un 40% dels enquestats recomanarien el jovent l’FP mentre que en canvi només un 27% recomanarien estudis més generals.

ARA,  LES PERCEPCIONS NEGATIVES:

Dualitat Batxillerat Vs FP: el 84% dels ciutadans de l’UE estan d’acord que els estudis generalistes tenen una imatge més positiva que els de’FP en el seu país.

Estigmatització: el 75% considera que els estudiants amb notes més baixes estan derivats cap a l’FP. És més a un de cada quatre alumnes que van acabar els estudis obligatoris (ESO) se’ls va aconsellar no agafar FP!

Infravaloració: un terç no creu que  l’FP condueix a treballs ben remunerats o altament considerats.

Manca d’informació i orientació: Al 40% dels ciutadans no se’ls va donar informació sobre l’FP quan havie de prendre una decisió sobre la seva educació secundària superior.

Amb aquestes dades ens podem fer una idea general sobre quins són els aspectes que hem de potenciar com seria l’orientació i la tutorització durant l’etapa de la secundària obligatòria. Hauríem de desenvolupar més el concepte de carrera professional, tenint en compte  que comença amb els estudis secundaris i que es va allargant durant la resta de la nostra vida laboral amb l’aprenentatge permanent o el seguiment  d’estudis superiors.

Des de la UGT de Catalunya seguirem lluitant per a que les persones tinguin una formació de qualitat al llarg de tota la seva vida que els permeti tenir ocupació digna i de qualitat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*