Quines obligacions té l’autònom@ en prevenció de riscos laborals?

prl autònoms

El col.lectiu  autònoms i autònomes estan obligats a gestionar la prevenció de riscos laborals en el seu negoci. És una d’aquestes responsabilitats que molts emprenedors passen per alt quan es plantegen posar en marxa la seva activitat. Però aplicar la Prevenció de Riscos Laborals (PRL) Llei 31/1995, és tan obligatori com necessari sempre quan tinguin treballadors al seu càrrec. De no fer-ho, l’autònom@ podria enfrontar-se a sancions de fins a 800.000 euros i posar de debò perillo la seguretat dels seus treballadors.
L’única excepció que recull la normativa és la dels treballadors per compte propi sense empleats al seu càrrec, que no comparteixin centre de treball amb cap altra empresa ni facin treballs per a un altre negoci. Per a tots els altres, la llei 31/1995 del 8 de novembre de Prevenció de Riscos Laborals imposa una sèrie d’obligacions que l’autònom haurà de tenir en compte per al desenvolupament de la seva activitat.


Obligacions de l’autònom@ amb treballador@s al seu càrrec

Sota el prisma de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals el treballador per compte propi amb empleats/des al seu càrrec adopta la categoria d’empresari.  Què suposa això? En aquest cas l’autònom adquireix les obligacions quant a seguretat i salut laboral que tindria qualsevol empresa. En altres paraules, poc importa la dimensió del negoci, el volum de facturació o el tipus de forma jurídica en la qual es constitueixi el negoci. Els següents punts són obligatoris per a qualsevol autònom amb treballadors al seu càrrec.


Complir amb una de les modalitats organitzatives
L’autònom està obligat a complir amb una de les diferents modalitats organitzatives que preveu la llei vigent en matèria de prevenció. Així doncs, pot triar una de les quatre opcions sempre que compleixi els requisits de cadascuna d’elles.
1. L’autònom pot assumir part de l’activitat preventiva sempre que es compleixin una sèrie de requisits.
• Que el negoci compti amb menys de sis treballadors
• Que l’autònom desenvolupi la seva activitat de forma habitual en el centre de treball
• Que les activitats del negoci no siguin considerades com a perilloses
• Que estigui capacitat per a les funcions en matèria de prevenció que desenvoluparà
• Que delegui aquelles activitats que no pot dur a terme per si només, en particular, la vigilància de la salut.

2. L’autònom pot designar a treballadors perquè assumeixin les funcions. Els negocis que optin per aquesta modalitat han de reunir també una sèrie de requisits:
• Tenir menys de 500 treballadors al seu càrrec
• Que els treballadors designats comptin amb la capacitació adequada per a desenvolupar les activitats preventives.
• Que els empleats disposin dels mitjans suficients per a desenvolupar adequadament les seves funcions. A més de tenir accés suficient a informació en matèria de PRL.
Com en el supòsit anterior, l’autònom haurà de delegar en una empresa especialitzada en aquelles activitats preventives la realització de les quals no pugui desenvolupar-se per part dels empleats. Especialment, una vegada més, la vigilància en matèria de salut dels treballadors.
3. En el cas de negocis de grans dimensions pot ser recomanable optar per un servei de prevenció propi, suposat que de cap manera seria aconsellable per a la majoria d’afiliats al RETA.
4. Finalment, la modalitat més comuna i aconsellable pel pes i responsabilitats que lleva de damunt a l’autònom és el de la contractació de serveis de prevenció aliens. Aquesta modalitat, aquesta definida pel reglament de PRL com la contractació d’una “entitat especialitzada que concerti amb l’empresa la realització d’activitats de prevenció, l’assessorament i suport que precisi en funció dels tipus de riscos o totes dues actuacions conjuntament”.
Comptar amb un pla de prevenció de riscos.
En el cas que l’autònom opti per contractar els serveis d’una empresa especialitzada, és probable que sigui aquesta qui col·labori o directament aporti el corresponent Pla de Prevenció després de l’avaluació del centre de treball i els propis empleats.
Avaluar els riscos laborals existents
Avaluar els riscos i planificar les mesures preventives oportunes. En la majoria dels casos, l’autònom delegarà aquestes labors en empreses especialitzades. Seran, per norma general, els tècnics d’aquests serveis de prevenció els que analitzin els riscos de l’activitat i posin en marxa les mesures oportunes en matèria de prevenció.
Garantir l’adequada formació i informació
L’autònom amb treballadors al seu càrrec té, en tot cas, l’obligació de formar i informar els seus empleats en matèria de prevenció de riscos laborals. Té, per tant, no només l’haver de formar als seus empleats en PRL sinó d’informar-los sobre els riscos derivats del seu lloc de treball i de les mesures preventives que s’han adoptat per a reduir-los.
Dotar als treballadors d’equips de protecció
L’autònom ha de dotar als seus treballadors dels equips de protecció individual adequats als riscos derivats del seu lloc de treball per a l’acompliment de l’activitat. Això té especial importància en els casos d’activitats de risc com les relacionades amb la construcció.

Deixar clares les actuacions en cas d’emergència.

Garantir la Vigilància de la Salut dels treballador@s
Els autònoms estan obligats a assegurar la vigilància de la Salut dels treballadors que depenen d’ell. En aquest cas, poc importa la modalitat de PRL que estigui aplicació en el seu negoci. La Vigilància de la Salut dels treballadors haurà de portar-se en tot cas a cap per personal sanitari amb competències tècniques i formació acreditades.


*I què passa amb els autònoms sense treballadors al seu càrrec?

Segons el que es preveu en la normativa de PRL, el treballador per compte propi sense empleats al seu càrrec no té l’obligació de contractar a una societat que s’encarregui de la prevenció, ni si vulgui d’avaluar ni prevenir els riscos derivats del lloc on desenvolupa l’activitat. En aquest cas la PRL depèn de la voluntat de l’autònom.
Per a certes activitats, és recomanable que, malgrat no estar obligat, l’autònom es formi i informe sobre els possibles riscos que implica el seu treball. Això no té perquè ser sinònim de despeses ni inversions desmesurades. Existeixen aplicacions totalment gratuïtes i fiables que faciliten la labor a l’autònom sense treballadors. És el cas de Prevenció 10, un servei públic gratuït d’assessorament llançat pel Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social que permet gestionar els riscos que puguin produir-se en l’activitat dels petits negocis de forma senzilla.
Sancions de fins a 800.000 euros
Malgrat comptar amb quatre modalitats a les quals adherir-se, els experts recomanen contractar serveis aliens especialitzats en PRL . I és que, la prevenció de riscos laborals no és matèria per a escatimar en despeses. D’ella depèn la seguretat dels empleats i empleades, i del propi autònom@ a més de la possibilitat d’evitar sancions .

 

Recorda que així ho estableix l’article 42 de la Llei 31/1995 de Prevenció de Riscos laborals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada