OPINIÓ: ‘Un nou curs que comença 2.3’

Article de Josep Maria Ibáñez, secretari del Sector Educació de la UGT-SP TERRES DE LLEIDA

d272c6a7-d836-4204-9f38-65ab283fa8ebDesprés de la intensa lluita mantinguda el curs passat, entre innumerables concentracions, reunions i tancades al Departament, a més dels nou dies de vaga convocats pels sindicats de l’educació pública, comença un nou curs amb la recuperació tant a Primària com a Secundària de l’hora lectiva que portàvem reclamant des de l’any 2008.

El problema sorgeix quan els sindicats reclamem que s’implementi al setembre i el Departament ens diu que només pot ser al gener. Sabem dels problemes que pot comportar la implementació d’aquesta hora lectiva en finalitzar el primer trimestre, ja que resulta un enrenou haver de refer horaris una vegada començat el curs. Però com a UGT no podíem deixar escapar l’oportunitat de signar algunes de les propostes que havíem marcat com a línia vermella, entre elles la recuperació d’aquesta l’hora lectiva tant a Primària com a Secundària, no obstant les dificultats d’implementació a meitat de curs, hem de valorar la importantíssima fita que suposa l’increment de llocs de treball, ja que seran uns 3.500 llocs de treball nous per a docents que actualment estan a la borsa esperant ser nomenats.

Tampoc hem d’oblidar que la signatura de l’acord inclou un tercer paràgraf on s’estableix la negociació de la calendarització de la resta de reivindicacions durant aquest primer trimestre; entre elles el retorn del primer estadi als 6 anys i no als 9 com fins ara, amb el retorn del deute corresponent, la reducció de les 2 hores lectives per als majors de 55 anys, entre d’altres.

Una altra de les novetats per aquest curs 22/23, i no per això menys important, ha estat l’horari intensiu dels docents d’Infantil i Primària durant tot el mes de setembre i les activitats de lleure organitzades per cobrir les tardes, activitats de lleure per dir-ho d’alguna manera perquè tots i totes hem vist que s’ha organitzat a correcuita, sense cap organització ni planificació, abocant les tardes a una guarderia d’alumnes. D’aquí que moltes famílies hagin preferit recollir als nens i nenes a les 13.00 hores. Això quan han pogut gaudir d’aquest monitoratge a les tardes perquè hi ha hagut escoles que no han trobat a ningú per cobrir-les. Si preguntem als docents d’Infantil i Primària que els hi ha semblat aquest inici de curs, tots i totes coincidiran que fantàstic, ja que han pogut tastar allò que tantes vegades hem reclamat des de la UGT: “Jornada intensiva, decidim entre tots/es”. Ara bé, faltarà veure quan el Departament es decidirà a fer públics els resultats de les proves pilot sobre la jornada intensiva i poder aplicar dita jornada a Catalunya com a la resta de comunitats autònomes que ens envolten.

Els plans d’estabilització també és una de les novetats d’aquest curs que arrenca. Uns plans d’estabilització amb la finalitat de fer funcionaris a l’enorme tant per cent d’interins i interines que treballen com a docents. També és cert que l’aplicatiu no ha funcionat com ho hauria de fer, i hi havia mèrits que no es podien col·locar enlloc, experiència docent que no es comptabilitzava, etcètera. Amb tot, als tribunals se’ls hi gira molta feina amb totes les reclamacions presentades.

No voldria acabar l’article sense mencionar l’enorme desgavell viscut amb les places d’FP, on moltes famílies han vist com els seus fills i filles es quedaven sense plaça per la manca d’oferta formativa per part del Departament, un problema que es repeteix curs rere curs i, pel que sembla, no troben la solució. Una manca de previsió total a la qual ja ens té acostumats i acostumades aquest Departament.

I què hi ha del tímid desplegament del decret de l’escola inclusiva, que des del 2017 ha de garantir que els nens i les nenes amb necessitats educatives especials puguin escolaritzar-se en centres ordinaris, i encara no s’estan proporcionant ni els recursos ni la formació necessària per part del Departament? Potser el famós Íker Jiménez ens podrà donar resposta a tant misteri.

Segurament em deixaré molts altres temes d’interès i que, tristament, us afectaran com a treballadors i treballadores d’un Departament d’Educació que encara es troba en procés d’assoliment.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*