OPINIÓ: ‘Teletreball o esclavitud en el treball?’

Article de Josep Mª Ibáñez, secretari del Sector Educació de la FeSP-UGT Terres de Lleida

d272c6a7-d836-4204-9f38-65ab283fa8ebDavant de les diferents opinions que he anat escoltant sobre els docents durant els més de 50 dies que portem confinats, sobre que si ja estan de vacances, que si no estan fent res perquè el meu fill es passa el dia al sofà, etc., he cregut que tant com a professor i com a responsable del Sector Educació de la FeSP-UGT de les Terres de Lleida s’havia d’explicar bé què fan actualment els i les docents des de casa.

Si una cosa m’està quedant clara aquests dies de confinament, és que els centres educatius i els docents som un pilar bàsic de la societat. Ja són molts els dies que portem tancats i des del primer minut cap docent ha deixat de treballar per garantir el dret a l’educació. Amb el dia a dia s’han anat succeint diferents reflexions sobre com s’està portant a terme aquest acompanyament/ reforç del 3r trimestre, en quines condicions i amb quins recursos.

Recordem, per si hi ha algun equip directiu que no se n’ha assabentat, que aquest 3r trimestre és d’acompanyament i de reforç, simplement això, i no s’ha d’introduir matèria nova. Això ho dic perquè sabem de casos, sobretot d’escoles concertades, que estan seguint el temari tal qual estiguessin fent classes presencials, la qual cosa obliga al docent i a l’alumne a romandre asseguts davant d’una pantalla durant hores amb els riscs ergonòmics i la fatiga visual i mental que tot plegat comporta.

Als i les docents d’aquest país no se’ls hi pot demanar més i espero i desitjo que durant els aplaudiments de les 20.00 hores la gent també estigui pensant en ells perquè d’un dia per l’altre s’han hagut d’adaptar, en alguns casos, i en alguns altres, aprendre a fer classes des de casa a través d’algun campus virtual, google drive, clickedu, educamos, google suite, correu electrònic, meet, blogs, youtube, zoom, etc.

Segons alguns docents, el més difícil del teletreball és poder organitzar-se bé el temps i mantenir els períodes de descans o desconnexió. Des del Sector Educació de la FeSP-UGT de les Terres de Lleida pensem que és molt important respectar els horaris i fer els descansos pertinents, ja que es rep tota la informació ‘online’ i són molts els correus que s’han de llegir i contestar i que a més a més ho han de fer amb l’ordinador o tauleta personal de cadascú. Igual que les trucades, que s’estan fent des del mòbil personal de cadascú per portar a terme les tutories corresponents.

I que està fent el Departament al respecte? Mirar-s’ho des de la barrera! És molt fàcil donar unes pautes generals i “apáñatelas como puedas”. Però: per què no es reuneix amb els sindicats per marcar unes pautes de treball i uns horaris iguals per a tothom? El teletreball s’ha de regular perquè si no es converteix en ‘tele-esclavitud’ i això no ho podem permetre. Per als mateixos docents amb canalla està sent molt difícil la conciliació de la vida laboral i familiar. Dediquen tant temps als seus alumnes que, en molts casos, no poden atendre als seus propis fills i filles.

Com ja he dit altres vegades, el no poder anar a l’escola o a l’institut està agreujant l’accés a l’educació entre famílies que poden seguir aquest ritme i d’altres que no disposen dels recursos o coneixement digitals que es requereixen. Què pot fer la mestra o la professora per arribar a aquests alumnes? Ja ho intenten ja, però no reben resposta i el que tampoc faran és anar a les seves cases. Tot plegat acaba creant una angoixa afegida en el propi docent. On són els dispositius electrònics i les targetes de connexió que havien d’arribar per part del Departament i no estan arribant? Si haguessin arribat a temps, potser la situació ara seria una altra.

Amb tot el que us acabo d’explicar, com a pare i professor m’agradaria que a les 20.00 hores els docents ocupessin també una part dels vostres agraïments. Perquè s’ho mereixen. Com s’ho han merescut sempre!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*