Un cas greu d’assetjament laboral i la vulneració dels principis legals de bona fe, lleialtat institucional i confiança legítima per part del regidor han portat al cos de la policia local a una lamentable situació de desorganització general
La UGT de Catalunya ha presentat aquest passat dijous una moció en la qual es demana a l’alcalde i a tots els grups municipals la destitució del regidor de governació en el proper ple municipal del 29 de Juliol de 2021.
En la moció presentada es numeren i es detallen els documents concrets que ja van ser posats a disposició de l’alcalde de la corporació i que proven amb rotunditat engany i ocultació d’informació pública per part del regidor tant en el ple municipal com en la investigació del cas d’assetjament laboral a un funcionari públic, així com documents que demostrarien la seva responsabilitat en els fets.
La UGT de Catalunya ha volgut manifestar a totes les regidores i regidors de la corporació que és responsabilitat de tots els càrrecs públics i no només de la ciutadania o dels sindicats actuar de forma contundent davant comportaments i actuacions públiques tan deplorables com aquestes, les quals representen un atac no només als drets fonamentals de la dignitat i la llibertat sindical de les persones treballadores sinó també un greu atac a l’ètica, als codis de conducta i a la integritat de les administracions públiques.
Tanmateix la direcció política del cos de la policia local, és a dir, la mateixa regidoria, ha arribat fins i tot a estar incomplint la legislació vigent des de ja fa gairebé 10 mesos, perjudicant el dret a la carrera professional del funcionari presumptament assetjat. El que han fet en realitat és nomenar un cap de policia que estaria actuant com a tal, però sense haver realitzat cap tràmit legal per nomenar-lo. I això amb coneixement tant de l’alcalde com dels regidors i regidores. Sense cap tràmit legal ni respectant els principis d’objectivitat, igualtat d’oportunitats, mèrit i capacitat recollits en la legislació vigent. El resultat de no tenir en compte la preparació, els mèrits o les capacitats dels funcionaris alhora d’ocupar càrrecs de responsabilitat pot explicar alguns exemples de la situació de desorganització general que sembla patir el cos:
Aquesta setmana la policia local s’hauria quedat sense cap vehicle policial amb el qual poder prestar el servei de seguretat ciutadana, amb tots els seus vehicles que no podien ser utilitzats o per patir deficiències greus o per no tenir la documentació en regla; la manca de control dels vehicles per part de la Prefectura ha provocat fins i tot que durant més d’un any s’hagués estat patrullant un vehicle policial amb la ITV caducada, un altre s’ha estat utilitzant amb deficiències greus o molt greus, etc. És a dir, cometent infraccions greus cada dia que es circulava amb ells tal com les normes de circulació estableixen.
Però si no fos suficient, quan un dels comandaments hauria donat indicacions de no utilitzar els vehicles que no podien circular i utilitzar un altre, mentre es corregien les deficiències greus i l’estat administratiu, s’haurien donat instruccions contràries desautoritzant a aquest comandament en el qual es donaven instruccions als agents per seguir utilitzant els vehicles policials tot i que tinguessin les ITV caducades o tinguessin deficiències greus.
Segurament la ciutadania es preguntarà amb quina legitimitat moral l’alcalde de la corporació tramitarà els centenars de denúncies de trànsit o de qualsevol altra mena que la policia local hagi posat als ciutadans en el municipi durant l’últim any.
I tot això sense comptar amb altres irregularitats com processos de selecció de personal en els quals algun hauria estat condicionat per les mides i talles de roba aprofitant la uniformitat feta servir dels agents que havien marxat del cos; un accident de trànsit provocat per un vehicle policial sense permetre al conductor perjudicat poder realitzar el part amistós corresponent, no voler atendre’l durant setmanes, no contestar a les seves instàncies i, finalment, haver de recórrer a realitzar una reclamació a l’Ajuntament a través de la defensa jurídica de la seva companyia asseguradora; manca de mitjans; no facilitar als agents els seus números d’identificació en les seves uniformitats; càmeres de vigilància municipals avariades, inservibles o no habilitades durant mesos; ocultació d’informació als comandaments intermedis; reducció del número de policies respecte a la legislatura passada; assignació i repartiment de les hores extres vulnerant la igualtat de tracte a través d’un grup de Whatsapp no oficial on no hi és tota la plantilla, etc.
La UGT de Catalunya confia en què els grups municipals del consistori posin fi a aquesta situació.