Passats més de 2 anys en els quals tots ens hem vist influïts pels estralls ocasionats per la pandèmia de la COVID, l’activitat econòmica, els fluxos del turisme a la ciutat i la vida diària dels ciutadans tornen al que alguns anomenen “la nova normalitat”. Aquest fet es tradueix en un increment de vehicles als carrers de Barcelona i en l’augment progressiu de les xifres del passatge al transport públic en general -i a l’autobús particularment- les quals s’acosten, mica en mica, als nivells que hi havia al 2019. La ciutat de Barcelona necessita un transport públic eficient que respongui a les necessitats actuals de mobilitat dels barcelonins en aquesta tornada a la normalitat a la que fèiem referència.
Malauradament, a la secció sindical d’autobusos de la UGT constatem que la direcció de TB segueix ancorada en el discurs i en les pràctiques dels temps de la pandèmia. Amagant-se en excuses de mal pagador, aprofita qualsevol avinentesa per a reduir serveis, proposar temps insuficients per a les línies i incomplir els compromisos amb la ciutat (freqüència, horaris de pas, nombre de vehicles disponibles… ) Aquesta minva, que es produeix de tant en tant a totes les cotxeres sense excepció, una reducció de gairebé un 25% dels serveis totals. Cal que us digui què significa aquesta mala praxi? Per si de cas, aquí en teniu la llista: sobrecàrrega de treball, increment de l’estrès laboral, de la conflictivitat amb el passatge (que es veu desatès i enganyat), insalubritat a bord del bus perquè es fa impossible preservar la distància de seguretat recomanada per a disminuir les probabilitats de contagi de la COVID i de les altres malalties contagioses (grips, refredats, etc…).
Entretant, i mentre la direcció de l’empresa mira cap a una altra banda, hi ha companys i companyes que esperen poder canviar els seus contractes de cap de setmana a completa i prop d’un centenar són als llimbs de les llistes d’espera, amb el procés finalitzat, pendents solament de la preceptiva revisió mèdica. Així doncs, no es tracta -com ens volen fer creure- d’una manca de personal que justificaria aquest desgavell, sinó que els encarregats de la planificació no tenen com a prioritat el benestar dels treballadors i els usuaris del transport públic, i basen les seves polítiques en criteris aliens al bé comú.
La secció sindical de la UGT convidem a la reflexió sobre aquestes pràctiques tan nocives i proposem revertir-ne les polítiques, tot posant el focus en les necessitats reals de la ciutat de Barcelona i en les condicions de treball de les conductores i dels conductors de TB. Exigim la incorporació immediata a la plantilla dels integrants de les llistes d’espera i la regularització definitiva dels contractes parcials, perquè entenem que aquestes dues actuacions formen part de la resposta a l’urgent problema de mobilitat que estem patint des de fa uns mesos.
Salut i lluita!