La situació d’extrema fragilitat de les condicions contractuals per la qual transiten els treballadors autònoms dependents que manquen de contracte registrat en el Servei Públic d’Ocupació (SEPE) i la incapacitat per detectar amb dades reals el nombre dels autònoms persones físiques que desenvolupen en condicions d’exclusivitat serveis a empreses, a més d’identificar pels qui treballen, són prioritats de la nostra organització i de la Organització Estatal UPTA.
A causa de l’estreta relació entre aquesta condició de TRADE i la seva alta en la Seguretat Social, i per poder establir un mecanisme de control efectiu, proposarem a la Subcomissió Parlamentària que estudia els canvis en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA) una sèrie de modificacions en les competències de la Inspecció de Treball i Seguretat Social perquè aquest sigui el Cos de l’Administració que pugui entrar d’ofici en el fons de la qüestió, determinant a través d’aquestes noves competències els qui compleixen amb els requisits establerts en la Llei 20/2007, de l’Estatut del Treball Autònom referent als articles 11,12 i següents del Capítol III, on s’esmenten clarament el concepte i àmbit subjectiu dels autònoms econòmicament dependents i les condicions dels seus contractes amb el client principal.
En l’actualitat la Inspecció de Treball i Seguretat Social queda fora d’aquest àmbit en ser els contractes de caràcter civil i no laboral, i tan sol pot determinar el compliment en matèria de l’adequada inscripció a la Seguretat Social, sense poder entrar a definir un altre tipus de relacions contractuals.
A més sol.licitem la cooperació entre l’Agència Tributària i la pròpia Seguretat Social per poder determinar en primera instància qui emet una factura com a professional en condicions d’exclusivitat i i per tant quina empresa és la pagadora, a través del resum anual IRPF, contrastant aquesta dada amb l’alta generada en la Seguretat Social.
Amb aquesta connexió de dades, podrem acostar-nos a una informació estadística sobre la realitat dels TRADES , que realment existeixen al nostre país, però també una valuosa informació que pugui determinar les responsabilitats en la qual incorre l’empresa contractant i adoptar les mesures sancionadores corresponents i acabar amb la situació d’abús de poder que aquestes empreses exerceixen sobre alguns treballadors autònoms o bé falsos autònoms.
En aquest sentit, només d’aquesta manera s’acabarà amb la confusió entre els denominats “falsos autònoms” i els TRADES. Aquests últims, si bé tenen condicions de dependència econòmica amb el seu empresari, no obstant això són una figura legal i reconeguda.
Els canvis que proposarem, també tenen com a objectiu que les organitzacions d’autònoms representatives com la nostra, exerceixin un paper similar al que desenvolupen les centrals sindicals sobre el control i establiment de les vies de les denúncies necessàries per corregir situacions que vulnerin els drets dels treballadors.
L’única estadística sobre la qual es pot treballar com a referència és la de l’Enquesta de Població Activa. La EPA a la fi de l’any 2016 ens indicava que hi havia 100.400 autònoms que tenien un client principal, encara que també atenien a uns altres si sorgia l’oportunitat, i d’altra banda 180.600 que desenvolupaven la seva activitat en o per a una empresa o negoci d’un ocupador que els proporciona treball.
D’entre aquest ampli col·lectiu de gairebé 300.000 treballadors autònoms a l’Estat Espanyol, trobem als freelance tradicionals, professionals liberals, o agents comercials, però també molts TRADES i per descomptat falsos autònoms.
Seguim denunciant i treballant per vosaltres!