CTAC AUTÒNOMS I UPTA, ESTUDIA PROPOSTES PER GARANTIR LES CONDICIONS DELS TREBALLADORS AUTÒNOMS ECONÒMICAMENT DEPENENTS I ACABAR AMB EL FRAU.

ENCADENAMENT

La situació d’extrema fragilitat de les condicions contractuals per la qual transiten els treballadors autònoms dependents que manquen de contracte registrat en el Servei Públic d’Ocupació (SEPE) i la incapacitat per detectar amb dades reals el nombre dels autònoms persones físiques que desenvolupen en condicions d’exclusivitat serveis a empreses, a més d’identificar pels qui treballen, són prioritats de la nostra organització i de la Organització Estatal UPTA.

A causa de l’estreta relació entre aquesta condició de TRADE i la seva alta en la Seguretat Social, i per poder establir un mecanisme de control efectiu, proposarem a la Subcomissió Parlamentària que estudia els canvis en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA) una sèrie de modificacions en les competències de la Inspecció de Treball i Seguretat Social perquè aquest sigui el Cos de l’Administració que pugui entrar d’ofici en el fons de la qüestió, determinant a través d’aquestes noves competències els qui compleixen amb els requisits establerts en la Llei 20/2007, de l’Estatut del Treball Autònom referent als articles 11,12 i següents del Capítol III, on s’esmenten clarament el concepte i àmbit subjectiu dels autònoms econòmicament dependents i les condicions dels seus contractes amb el client principal.

En l’actualitat la Inspecció de Treball i Seguretat Social queda fora d’aquest àmbit en ser els contractes de caràcter civil i no laboral, i tan sol pot determinar el compliment en matèria de l’adequada inscripció a la Seguretat Social, sense poder entrar a definir un altre tipus de relacions contractuals.

A més sol.licitem la cooperació entre l’Agència Tributària i la pròpia Seguretat Social per poder determinar en primera instància qui emet una factura com a professional en condicions d’exclusivitat i i per tant quina empresa és la pagadora, a través del resum anual IRPF, contrastant aquesta dada amb l’alta generada en la Seguretat Social.

Amb aquesta connexió de dades, podrem acostar-nos a una informació estadística sobre la realitat dels TRADES , que realment existeixen al nostre país, però també una valuosa informació que pugui determinar les responsabilitats en la qual incorre l’empresa contractant i adoptar les mesures sancionadores corresponents i acabar amb la situació d’abús de poder que aquestes empreses exerceixen sobre alguns treballadors autònoms o bé falsos autònoms.

En aquest sentit, només d’aquesta manera s’acabarà amb la confusió entre els denominats “falsos autònoms” i els TRADES. Aquests últims, si bé tenen condicions de dependència econòmica amb el seu empresari, no obstant això són una figura legal i reconeguda.

Els canvis que proposarem, també tenen com a objectiu que les organitzacions d’autònoms representatives com la nostra, exerceixin un paper similar al que desenvolupen les centrals sindicals sobre el control i establiment de les vies de les denúncies necessàries per corregir situacions que vulnerin els drets dels treballadors.

L’única estadística sobre la qual es pot treballar com a referència és la de l’Enquesta de Població Activa. La EPA a la fi de l’any 2016 ens indicava que hi havia 100.400 autònoms que tenien un client principal, encara que també atenien a uns altres si sorgia l’oportunitat, i d’altra banda 180.600 que desenvolupaven la seva activitat en o per a una empresa o negoci d’un ocupador que els proporciona treball.

D’entre aquest ampli col·lectiu de gairebé 300.000 treballadors autònoms a l’Estat Espanyol, trobem als freelance tradicionals, professionals liberals, o agents comercials, però també molts TRADES i per descomptat falsos autònoms.

Seguim denunciant i treballant per vosaltres!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

*