CTAC-UGT acusa el govern español d’elaborar una llei d’emprenedors caduca

  • asesoresMalgrat les bones intencions, la Llei neix amb mancances estructurals que difícilment permetrà que es pugui complir amb els objectius marcats

El Govern espanyol ha presentat avui en el Consell de Ministres la futura Llei de suport a l’Emprenedor com una de les principals mesures per generar llocs de treball. Una llei que des de de la CTAC-UGT de Catalunya considerem necessària, però que ha sofert mesos de retard i que ara neix amb mancances.

Aquesta llei adopta mesures per fomentar l’emprenedoria i el treball per compte propi entre els joves menors de 30 anys. Entre aquestes mesures destaca la implantació d’una quota inicial reduïda, la compatibilització de la prestació per desocupació amb l’inici d’una activitat per compte propi i l’ampliació de les possibilitats d’aplicació de la capitalització de la prestació per desocupació.

Tanmateix, aporta millores en matèria d’incentius fiscals, estímuls a la contractació, i inclou un procediment de declaració de concurs de creditors en casos d’insolvència de persones físiques que siguin emprenedors o empresaris, similar al de les persones jurídiques.

Malgrat les bones intencions de la Llei, des de la CTAC-UGT de Catalunya creiem que el projecte de llei presentat avui al Consell de Ministres neix amb mancances  estructurals que difícilment permetrà que aquesta Llei pugui complir el seu objectiu. Necessitats que des de la CTAC-UGT de Catalunya fa temps que venim reclamant:

1. Cal una banca de finançament pública per a autònoms i emprenedors.

Sens dubte, aquest és l’element més crític en el moment d’engegar una activitat emprenedora a l’Estat. La banca continua denegant sistemàticament el finançament per a emprenedors, ja que la gran majoria no disposa de garanties que puguin avalar l’operació. I, a diferència d’altres països, els nostres bancs financen les persones, no les idees. En aquesta sentit, des de la CTAC-UGT de Catalunya demanem que el projecte contempli la creació d’una línia de 10.000 milions d’euros exclusiva per finançar emprenedors. No podem oblidar que l’Estat ja ha lliurat a la banca gairebé 40.000 milions d’euros amb aquest objectiu, quantitat que només ha servit finalment per al seu “autorescat”.

2. Xarxa d’assessorament integral a emprenedors.

Les enormes dificultats que actualment es troben els emprenedors provoquen que la supervivència dels nous projectes estigui per sota del 50%. És a dir, de les iniciatives que es posen en marxa, la meitat tanca abans del primer any de vida. En aquest sentit, des de la CTAC-UGT de Catalunya exigeix la creació i posada en marxa d’una xarxa integral d’ajuda a l’emprenedor perquè en qualsevol fase del seu projecte pugui ser assessorat i recolzat en la consolidació de la seva activitat.

3. Règim sancionador per a impagaments.

Si bé és cert que fa uns anys es va canviar la llei de morositat per millorar la liquiditat de les empreses, també ho és que la llei continua incomplint-se sistemàticament per part de l’administració i de les empreses. Per aquesta raó, des de la CTAC-UGT de Cataluya exigim que el projecte de llei presentat avui modifiqui el règim sancionador previst davant d’aquests incompliments, equiparant-se a les normes del nostre entorn europeu. La CTAC-UGT de Catalunya recorda que des de 2008 més de 500.000 empreses s’han vist obligades a deixar la seva activitat per aquest motiu.

4. Tramitació telemàtica de l’empresa express (menys de 24 hores).

Tot i que el projecte intenta fer més àgil la creació d’empreses, encara són moltíssims els tràmits que l’emprenedor ha de superar per poder posar en marxa la seva activitat (11 tràmits en 84 dies de mitja). En aquest sentit, des de la CTAC-UGT de Catalunya demanem al govern que sigui realment valent i que, tal com es fa a altres països de la UE, permeti la tramitació online en la totalitat de tràmits del procés (alta de l’empresa, alta d’autònoms, permisos, llicències, etc) A Anglaterra o als Països Baixos, per exemple, tota aquesta tramitació s’efectua en només 24 hores i és totalment telemàtica.

5. Altres emprenedors: Emprenedoria social i cooperativa.

Un altre aspecte de la llei que ha caigut en l’oblit són les figures socials de l’emprenedoria. Des de la CTAC-UGT de Cataluya considerem fonamental contemplar i potenciar especialment aquests tipus d’empreses en la Llei, ja que a banda de generar ocupació, reparteixen els seus beneficis en la comunitat, i són socialment més responsables.

6. Lluita contra el “fals emprenedor”.

Des de la CTAC-UGT de Catalunya denunciem que moltes empreses estan utilitzant actualment la tarifa plana per a emprenedors com eina de contractació i rebaixa de despeses estructurals de l’empresa. En aquest sentit, exigim que s’intensifiquin les inspeccions de treball per evitar aques frau de llei, i que no es precaritzi encara més les condicions laborals via la figura del “fals emprenedor”.

En les properes setmanes, la CTAC-UGT de Catalunya es reunirà amb el conjunt de partits polítics de l’arc parlamentari amb la finalitat que aquestes mesures puguin ser introduïdes en la seva tramitació, i que la Llei pugui així complir realment amb la seva finalitat, ja que amb un espectre de 6 milions de persones a l’atur, entenem que l’autoocupació pugui jugar un paper clau per a la seva reinserció laboral.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada